Hoe versla je uitstelgedrag?

Het is vrij eenvoudig om uitstelgedrag te verslaan. In feite doe ik het op dit moment–en hoewel ik in het voordeel ben omdat het echt moeilijk is om uitstelgedrag te vertonen bij het schrijven van een artikel over hoe uitstelgedrag te verslaan, kun jij mijn strategie gebruiken om je te helpen.

Dus, wat is mijn strategie om uitstelgedrag te verslaan? Op dit moment is het gewoon mezelf herinneren aan mijn doelen, hoezeer uitstelgedrag me schaadt, en dat hoe meer ik uitstel, hoe meer ik mezelf op achterstand zet bij taken waartoe ik mezelf later toch alleen maar ga dwingen.

Voor jou is dat niet waar je je nu op wilt concentreren. Waar je je op wilt concentreren is waarom je uitstelgedrag vertoont. Ik weet bijvoorbeeld dat ik uitstel uit angst voor succes – misschien slaag ik en zal het verschrikkelijk zijn. Toen ik me dat eenmaal realiseerde, kon ik mezelf een hefboom geven om het uitstelgedrag weg te duwen: het is persoonlijke sabotage, en letterlijk het ding dat tussen mij en mijn dromen staat. Ik weet dus dat mezelf eraan herinneren dat ik mezelf letterlijk saboteer en mezelf de vinger geef elke keer als ik naar mijn werk ga, voldoende is om het te stoppen. Maar dat is misschien niet het geval voor jou. Wat je moet doen om te stoppen met uitstellen is heel erg een persoonlijke beslissing.

Waarom vertoon jij uitstelgedrag?

Uitzoeken waarom je uitstelgedrag vertoond is echter geen persoonlijke zaak. Er zijn maar zo veel grote redenen om tijd te verspillen. De meeste spitsen zich toe op faalangst, maar soms ook op angst voor succes, verveling, overwerkt zijn, ondergewaardeerd worden, te weinig motivatie, enz.

Om te leren waarom je uitstelgedrag vertoont, denk je terug aan de laatste paar keren en ga je na welk voordeel je haalde uit het verspillen van tijd. Ja, je leest dat goed, welk voordeel heb je van uitstellen? De meeste mensen springen meteen naar vrije tijd: het geeft me meer tijd; maar met uitzondering van de werkverslaafde die uitstelgedrag vertoond als een onbewuste vorm van opstandigheid, zit je reden voor uitstelgedrag waarschijnlijk dieper dan dat. Als je er zo niet uitkomt, probeer dan de tegenovergestelde vraag te stellen, “wat zou er gebeuren als ik zou slagen?” Dan zul je alle negatieve onzin in je hoofd opmerken.

Ga na bij jezelf

De waarheid is echter dat je waarschijnlijk niet eens zo ver hoeft te gaan. Je weet waarschijnlijk al waarom je uitstelgedrag vertoont, omdat je er telkens als je verslapt tegen jezelf over praat of je er beelden bij inbeeldt. Ik maak bijvoorbeeld graag plaatjes van hoe afschuwelijk alles zal zijn als ik mijn doelen eenmaal bereikt heb, want niets lukt me ooit echt (althans dat maak ik mezelf wijs… Ik leef nog, ben niet verlamd, een groente, of zit in de gevangenis, dus dat alles is tenminste gelukt!). Wat doe jij zoal? Hoe verspil je je tijd? (Je maakt waarschijnlijk beelden en geluiden die je mislukking benadrukken, zoals een kamer vol mensen die je openlijk bespotten). Zoek dit uit, en vervang het door iets anders en je kunt uitstelgedrag elke keer verslaan.

Joke Roels – Psychotherapeut in Westerlo. Helpt als auti-coach, opvoedingscoach, thuisbegeleider, psychotherapeut, online-coach en organiseert elke schoolvakantie (behalve de Kerstvakantie) Time Out Projecten voor gezinnen met kinderen die opvoedingsproblemen ervaren.

Neem gerust contact met me op.