Omgaan met verdriet

Verdriet is een van de zeven universele emoties die door iedereen ter wereld worden ervaren. En die het resultaat zijn van een pijnlijke ervaring. Verdriet is een natuurlijke reactie op situaties die iedereen op bepaalde momenten in zijn leven doormaakt. Maar het is belangrijk om op te merken dat verdriet anders is dan depressie, een veel voorkomende maar ernstige psychische stoornis die wordt beschreven door terugkerende, hardnekkige en intense gevoelens van verdriet en hopeloosheid die het dagelijks leven bemoeilijken. Verdriet in tegenstelling tot depressie vervaagt in de loop van de tijd.

Gewoon verdriet triggert:

  • Afscheid
  • Afwijzing door een vriend of vriendin
  • Dood van een geliefde
  • Teleurstelling

Hoe kan ik met hier mee omgaan?

Wanneer het verdriet zich voordoet, zijn er verschillende dingen die je kunt doen om jezelf er uit te helpen. Dat zijn onder andere:

  1. Praat erover. Sta jezelf toe om verdrietig te zijn. Probeer je gevoelens van verdriet niet te ontkennen, want dit kan meer kwaad dan goed doen. Dus, uit je verdriet. Schreeuw als je zin hebt, huil als je wilt, doe iets dat je emoties loslaat.
  2. Luister naar muziek, kijk naar een grappige video die je aan het lachen maakt of doe een andere leuke activiteit.
  3. Breng tijd door met familie en vrienden.
  4. Ga naar buiten. Rennen, wandelen, fietsen of een andere oefening doen.
  5. Praat met iemand. Dit kan een vriend zijn of een andere persoon die je vertrouwt.
  6. Schrijf het uit. Zet de gebeurtenis die je verdrietig maakte op schrift.
  7. Worstel jezelf er doorheen, leid jezelf af, pak jezelf op en ga verder.
  8. Weet wanneer je niet meer alleen verdrietig bent maar het gevoel in een depressie verandert.

Hoe onderscheiden van depressie

De volgende symptomen zult u merken als u depressief bent:

  1. Het niet vinden van interesse en plezier in activiteiten die u vroeger aangenaam vond
  2. Gevoelens van leegte
  3. Slapeloosheid of hypersomnia
  4. Een afname of toename van de eetlust
  5. Moeilijkheid om zich te concentreren of rationele beslissingen te nemen
  6. Gevoelens van onrust, rusteloosheid of waardeloosheid
  7. Vermoeidheid
  8. Fysieke pijn zoals hoofdpijn, lichaamspijn die geen specifieke oorzaak hebben
  9. Zelfmoordneigingen of constante gedachten over de dood

Opmerking: Als u meer dan twee weken lang gevoelens van verdrietig bent, neem dan een stap door met een professional als uw arts of psycholoog te praten.

Kom je er zelf niet uit? Praten helpt. Groei(s)tof helpt je graag.